Wydawać by się mogło, że przechowywanie kół lub opon w garażu przez sezon letni czy zimowy, nie wymaga większych środków ostrożności. Jeśli ktoś tak myśli, jest w dużym błędzie. Może liczyć się z deformacją koła, korozją felg czy mikro urazami ogumienia.

Najlepiej by było przechowywać swoje opony w warsztacie, jednak za taką usługę trzeba troszkę zapłacić. Jeśli zdecydujesz się zadbać o to samodzielnie, musisz pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

O wiele łatwiej jest, kiedy przechowujesz w garażu czy warsztacie całe koła z felgami. Każde zdjęcie opon wpływa w jakimś stopniu na ich stan, co za którymś razem wykonywania tej czynności, może zaowocować deformacjami. W czasie jazdy będzie objawiać się to wibracją koła, wyczuwalną na kierownicy, co nie jest ani przyjemne, ani też bezpieczne. Jeśli więc masz do przechowania same opony, zachowaj większe środki ostrożności. Chodzi tu przede wszystkim o odpowiednie ułożenie ich na podłożu. Opony nie mogą leżeć na sobie oraz być zawieszone na hakach. Wtedy bardzo łatwo o różne odkształcenia i uszkodzenia ich struktury. Najlepiej ustawić je na tzw. sztorc. Możesz je tez ułożyć jedna obok drugiej w odstępach na boku. Warto też raz na jakiś czas taką oponę obrócić o 90. stopni, w celu dodatkowej ochrony przed deformacją.

Natomiast kiedy przechowujesz całe koła z felgami, sytuacja jest o wiele prostsza. Oczywiście zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, musisz zadbać o odpowiednią wentylację powietrza i zabezpieczenie przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi, typu mróz czy deszcz. Odpada więc trzymanie opon i kół na zewnątrz pod przykryciem. Jeśli chcesz, aby ogumienie zostało zachowane w należytym porządku, przechowuj je w suchym miejscu, z daleka od grzejników i środków chemicznych.

Po zdjęciu opon warto je umyć, łącznie z felgami i zakonserwować za pomocą odpowiednich środków (nigdy w miejscu bieżnika, ale po bokach). Oznacz też opony LP PP – lewy przód, prawy przód itd., aby później wiedzieć, jak je założyć. Niektórzy są zwolennikami rotowania kół, co ma zachować dłuższą ich żywotność – zakładanie z przedniej osi na tylną lub zmiana krzyżowa. Nie ma jednej szkoły co do rotowania – dla jednych optymalna zmiana polega na przełożeniu par kół pomiędzy osiami, dla innych pomiędzy kołami jednej osi czy na krzyż.

Możesz też zwiększyć ciśnienie w kołach od 05 do 1 bara, aby w ten sposób także wpłynąć na ich ochronę przed odkształceniem.

Koła w przeciwności do samych opon możesz przechowywać jedne na drugich, wieszając je na hakach, w pozycji pionowej obok siebie, ponieważ nie są tak podatne na deformację.