Chcesz kupić samochód lub już jesteś po transakcji, a nie wiesz jak ustalić wiarygodny przebieg auta? Wiele osób ma z tym problemem, wiele osób próbuje też oszukać w tej kwestii potencjalnych nabywców ich samochodów. Czy można to sprawdzić wiarygodnie?
Kilkanaście lat temu cofano liczniki mechanicznie, teraz robi się to także innymi sposobami. Handlarze robią, co mogą, aby ustawić jak najmniejszy przebieg auta i sprzedać je po jak najlepszej cenie (oczywiście na szczęście nie wszyscy).
Jeśli chcesz sprawdzić, czy sprzedawca mówi prawdę, zajrzyj najpierw do wnętrza auta. Obejrzyj takie elementy, jak brzegi foteli (czy nie są zbytnio poszarpane, wytarte), gałkę zmiany biegów, powycierane przyciski na desce rozdzielczej. Taki szybki przegląd jest ważny, ale nie gwarantuje 100. procentowego rozeznania, gdyż części mogły zostać wymienione przed sprzedażą. Z drugiej strony, nie zawsze noszące ślady użytkowania elementy, muszą świadczyć o dużym przebiegu. Jakiś trop jest, ale tylko wstępny.
Następnie zwróć koniecznie swoją uwagę na zegar, ukazujący przejechane kilometry. Jeśli był wymieniany na nowy, łatwo można to poznać (często zdradzają to obtarcia na plastiku po śrubokręcie czy przesadne odznaczanie się tego elementu na tle całości).
Warto też sięgnąć do specyfikacji technicznej pojazdu, aby porównać stan aktualny do wyposażenia salonowego. Zobaczysz więc, które części zostały wymienione, a które są zachowane w wersji oryginalnej.
Kolejnym sposobem jest obejrzenie innych modeli tego samochodu, porównując wyposażenie wnętrza i to, co ma pod maską. Czasami można tam znaleźć nieusunięte karteczki z przebiegiem, czy dotyczące wymiany jakiegoś komponentu, np. oleju.
Te metody czasami się sprawdzają, czasami nie. Jeśli kupujesz droższą markę i masz wydać kilkaset złotych, zainwestuj w profesjonalny test przebiegu, polegający na kontroli sterowników silnika, skrzyni biegów czy innych komponentów. Jest to dosyć precyzyjna metoda pomiaru, ponieważ wyżej wymienione sterowniki rejestrują uruchamianie silnika czy nawet wymianę oleju i podłączenie urządzeń diagnostycznych. Jeśli masz trochę potrzebnej wiedzy na ten temat i odpowiednie oprogramowanie, ustalisz bez problemu, ile kilometrów dane auto ma już za sobą. Niestety i serowniki mogą zostać przeprogramowane, co zdarza się jednak zdecydowanie rzadziej niż wymiana zegara.
Chcesz kupić samochód lub już jesteś po transakcji, a nie wiesz jak ustalić wiarygodny przebieg auta? Wiele osób ma z tym problemem, wiele osób próbuje też oszukać w tej kwestii potencjalnych nabywców ich samochodów. Czy można to sprawdzić wiarygodnie?
Kilkanaście lat temu cofano liczniki mechanicznie, teraz robi się to także innymi sposobami. Handlarze robią, co mogą, aby ustawić jak najmniejszy przebieg auta i sprzedać je po jak najlepszej cenie (oczywiście na szczęście nie wszyscy).
Jeśli chcesz sprawdzić, czy sprzedawca mówi prawdę, zajrzyj najpierw do wnętrza auta. Obejrzyj takie elementy, jak brzegi foteli (czy nie są zbytnio poszarpane, wytarte), gałkę zmiany biegów, powycierane przyciski na desce rozdzielczej. Taki szybki przegląd jest ważny, ale nie gwarantuje 100. procentowego rozeznania, gdyż części mogły zostać wymienione przed sprzedażą. Z drugiej strony, nie zawsze noszące ślady użytkowania elementy, muszą świadczyć o dużym przebiegu. Jakiś trop jest, ale tylko wstępny.
Następnie zwróć koniecznie swoją uwagę na zegar, ukazujący przejechane kilometry. Jeśli był wymieniany na nowy, łatwo można to poznać (często zdradzają to obtarcia na plastiku po śrubokręcie czy przesadne odznaczanie się tego elementu na tle całości).
Warto też sięgnąć do specyfikacji technicznej pojazdu, aby porównać stan aktualny do wyposażenia salonowego. Zobaczysz więc, które części zostały wymienione, a które są zachowane w wersji oryginalnej.
Kolejnym sposobem jest obejrzenie innych modeli tego samochodu, porównując wyposażenie wnętrza i to, co ma pod maską. Czasami można tam znaleźć nieusunięte karteczki z przebiegiem, czy dotyczące wymiany jakiegoś komponentu, np. oleju.
Te metody czasami się sprawdzają, czasami nie. Jeśli kupujesz droższą markę i masz wydać kilkaset złotych, zainwestuj w profesjonalny test przebiegu, polegający na kontroli sterowników silnika, skrzyni biegów czy innych komponentów. Jest to dosyć precyzyjna metoda pomiaru, ponieważ wyżej wymienione sterowniki rejestrują uruchamianie silnika czy nawet wymianę oleju i podłączenie urządzeń diagnostycznych. Jeśli masz trochę potrzebnej wiedzy na ten temat i odpowiednie oprogramowanie, ustalisz bez problemu, ile kilometrów dane auto ma już za sobą. Niestety i serowniki mogą zostać przeprogramowane, co zdarza się jednak zdecydowanie rzadziej niż wymiana zegara.
Jaki jest kolejny patent na sprawdzenie przebiegu? To sprawdzenie historii serwisowej auta w ASO za pomocą numeru VIN. Autoryzowane serwisy każdą naprawę rejestrują. Sprawdzisz to np. na stronie Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Jaki jest kolejny patent na sprawdzenie przebiegu? To sprawdzenie historii serwisowej auta w ASO za pomocą numeru VIN. Autoryzowane serwisy każdą naprawę rejestrują. Sprawdzisz to np. na stronie Centralnej Ewidencji Pojazdów.